Brev:
MME til for tidligt fødte
30. september 2021
Alder:
1 mdr.
MME til for tidligt fødte
Hej Helen
Jeg har et par tvillingedrenge født den 11. august ved akut kejsersnit i uge 35+4. Kejsersnittet skyldtes, at den ene tvilling havde vigende fostervand, begyndende brainsparring og faldende hjerterytme. Han var herudover vurderet til at være 500 gram mindre end sin bror, hvilket vil sige 26 procent mindre end gennemsnittet. Da drengene kom ud viste de sig at være præcis lige store: begge vejede 2180 gram og målte 46 cm, hvilket svarer til minus 20 procent. Der var fuld apgar på dem begge, normale navlesnorsværdier og de havde ikke brug for hjælp til vejrtrækning. Der var dog lidt lavt blodsukker.
Grundet travlhed på neonatalafdelingen blev vi derfor indlagt på den almindelige barselsgang, hvor vi var i 14 dage. Her fik drengene triple feeding hver 3. time med almindelig Arla and Me MME og efter et par dage også mit brystmælk, som der dog ikke var så meget af. De fik derfor (og får stadig) halvt brystmælk og halvt MME.
Jeg bliver nu opmærksom på, at der findes særlig MME til for tidligt fødte og børn med for lav fødselsvægt, som er ernæringsberiget og vigtig for god udvikling af ikke helt modne hjerner. Jeg bliver nu bekymret for, om mine drenge burde have haft det. Barselsgangen var ifølge personalet selv ikke vant til så små børn og der var derfor ikke særlige foranstaltninger. Omvendt er mine drenge jo ikke meget for tidligt fødte men deres vægt er jo i den lave ende. Jeg vil derfor høre, hvornår det er, man anbefaler den særlige MME? Og om det kan have betydning for mine drenges udvikling, at de ikke fik den?
På forhånd tak og venlige hilsner
fra den nye tvillingemor