MME til for tidligt fødte

30. september 2021

Alder:
1 mdr.

MME til for tidligt fødte

Hej Helen

Jeg har et par tvillingedrenge født den 11. august ved akut kejsersnit i uge 35+4. Kejsersnittet skyldtes, at den ene tvilling havde vigende fostervand, begyndende brainsparring og faldende hjerterytme. Han var herudover vurderet til at være 500 gram mindre end sin bror, hvilket vil sige 26 procent mindre end gennemsnittet. Da drengene kom ud viste de sig at være præcis lige store: begge vejede 2180 gram og målte 46 cm, hvilket svarer til minus 20 procent. Der var fuld apgar på dem begge, normale navlesnorsværdier og de havde ikke brug for hjælp til vejrtrækning. Der var dog lidt lavt blodsukker.

Grundet travlhed på neonatalafdelingen blev vi derfor indlagt på den almindelige barselsgang, hvor vi var i 14 dage. Her fik drengene triple feeding hver 3. time med almindelig Arla and Me ...

Annonce

... MME og efter et par dage også mit brystmælk, som der dog ikke var så meget af. De fik derfor (og får stadig) halvt brystmælk og halvt MME.

Jeg bliver nu opmærksom på, at der findes særlig MME til for tidligt fødte og børn med for lav fødselsvægt, som er ernæringsberiget og vigtig for god udvikling af ikke helt modne hjerner. Jeg bliver nu bekymret for, om mine drenge burde have haft det. Barselsgangen var ifølge personalet selv ikke vant til så små børn og der var derfor ikke særlige foranstaltninger. Omvendt er mine drenge jo ikke meget for tidligt fødte men deres vægt er jo i den lave ende. Jeg vil derfor høre, hvornår det er, man anbefaler den særlige MME? Og om det kan have betydning for mine drenges udvikling, at de ikke fik den?

På forhånd tak og venlige hilsner
fra den nye tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin